Verkeersveiligheidsbarometer

 

 

Het jaar 2023
 
 
 
D/2024/0779/26


Technische preciseringen


De verkeersveiligheidsbarometer wordt trimestrieel gepubliceerd en geeft een overzicht van het aantal verkeersongevallen met letselschade (letselongevallen) die zich sinds het begin van het jaar hebben voorgedaan. Naast het aantal letselongevallen worden ook gegevens met betrekking tot het aantal verkeersslachtoffers (gewonden en doden) gepubliceerd. De cijfers worden vergeleken met de cijfers in de overeenstemmende periodes in eerdere jaren om evoluties van ongevallencijfers in kaart te brengen.

De cijfers zijn afkomstig van de processen-verbaal opgesteld door de federale wegpolitie en de lokale politiezones. De cijfers zijn gebaseerd op de aanvankelijke processen-verbaal, ongeacht of deze definitief zijn of niet. Deze gegevens zijn dus slechts voorlopig; het aantal ongevallen, doden of gewonden kan bijgevolg (licht) variëren in latere barometers. Na 4 tot 6 maanden worden de gegevens wel als stabiel beschouwd. De cijfers die in deze verkeersveiligheidsbarometer gepresenteerd worden, stemmen overeen met de cijfers die verkregen zijn van de Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL op 12/03/2024.

Net zoals de officiële en definitieve cijfers, zijn de voorlopige cijfers van deze barometer onvolledig omdat er een onderregistratie van verkeersongevallen is. Sommige letselongevallen en slachtoffers worden niet in de statistieken opgenomen, omdat de politiediensten niet opgeroepen werden en de ongevallen dus niet hebben kunnen vaststellen. Het betreft vooral ongevallen met lichtgewonden, met fietsers, met e-step gebruikers en met voetgangers. Dit is geen typisch Belgisch fenomeen, alle landen die ongevallenstatistieken opmaken worden hiermee geconfronteerd.

Op de laatste bladzijde van deze barometer wordt de gebruikte methodologie voor de realisatie van de verkeersveiligheidsbarometer beschreven.

 

Gebruikte terminologie

Letselongeval : Verkeersongeval op de openbare weg met ten minste één voertuig, dat lichamelijke schade veroorzaakt voor minstens één van de betrokkenen (minstens één dode of gewonde).

Dode : Elke persoon die overleed ten gevolge van een verkeersongeval.

Gewonde : Elke persoon die in een verkeersongeval gewond raakt (met of zonder ziekenhuisopname), maar hierbij niet om het leven komt.

Slachtoffer : Elke persoon die bij een verkeersongeval overlijdt of gewond raakt.

Voetganger : Weggebruiker die te voet gaat, een (brom)fiets voortduwt of een rolstoelgebruiker is.

Fietser : Weggebruiker die zich met een gewone fiets of een elektrische fiets verplaatst.

Bromfiets : Bromfiets type A of type B of met drie of vier wielen, of speed pedelec.

Motorfiets : Elk tweewielig motorvoertuig met of zonder sidecar, dat een cilinderinhoud van meer dan 50 cm2 heeft, en/of dat sneller kan rijden dan 45 km/u.

Lichte vrachtwagen : Een motorvoertuig bestemd voor het vervoer van goederen met een toegestane maximale massa van 3.500 kilo.

Vrachtwagen : Een motorvoertuig bestemd voor het vervoer van goederen met een toegestane maximale massa van meer dan 3.500 kilo; of een trekker met of zonder oplegger.

Periode van de week : Dag: periode van 6.00u tot 21.59u; Nacht: periode van 22.00u tot 5.59u de volgende dag; Week: periode van maandag 06.00u tot vrijdag 21.59u; Weekend: periode van vrijdag 22.00u tot maandag 5.59u.

Jonge autobestuurder : Autobestuurder van 18 tot en met 24 jaar.

 


België

F1. Algemene evoluties

Figuur 1. Evolutie van het aantal doden en het aantal letselongevallen, tussen 2022 en 2023, volgens het Gewest, België

Doden

 


Letselongevallen

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F2. Kerncijfers

Tabel 1: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 41.192 40.039 39.840 37.796 38.193 37.381 29.942 34.282 37.322 36.557 -765 -2,0%
Totaal slachtoffers 53.613 52.263 51.561 48.786 49.022 47.402 36.771 42.139 45.692 44.787 -905 -2,0%
Doden 704 740 643 580 583 618 483 484 520 483 -37 -7,1%
Gewonden 52.909 51.523 50.918 48.206 48.439 46.784 36.288 41.655 45.172 44.304 -868 -1,9%

Nota: De cursief gedrukte waarden in de tabellen hebben betrekking op de jaren 2020 en 2021, die werden gekenmerkt door reisbeperkingen als gevolg van de coronacrisis. Het is daarom niet mogelijk om ze te vergelijken met andere jaren.

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 5. Evolutie van het aantal doden tijdens de verschillende trimesters, België

 
 

Figuur 6. aantal slachtoffers (doden en gewonden) per maand, België

 
 

Figuur 7. aantal slachtoffers (doden en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, België

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 8. Evolutie van de ongevallenernst (aantal doden per 1.000 letselongevallen) 2014-2023, België

 
 

Tabel 2: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen en het aantal doden volgens de periode van de week, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Weekdagen 25.791 25.178 -613 -2,4% 275 253 -22
Weeknachten 1.898 1.891 -7 -0,4% 36 69 +33
Weekenddagen 6.990 6.792 -198 -2,8% 131 97 -34
Weekendnachten 2.643 2.696 +53 +2,0% 78 64 -14
Totaal 37.322 36.557 -765 -2,0% 520 483 -37
 
 

Figuur 9. Evolutie van het geregistreerd aantal letselongevallen en doden op autosnelwegen, België

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 10. Evolutie van het aantal letselongevallen met jonge automobilisten en het aantal doden bij dit type ongevallen, België

 
 

Tabel 3: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal slachtoffers van 65 jaar en ouder, België

Doden
Gewonden
Totaal slachtoffers
2022 2023 Evolutie 2022 2023 Evolutie 2022 2023 Evolutie
Voetgangers 25 28 +3 690 771 +81 715 799 +84
Fietsers 44 47 +3 1.772 1.573 -199 1.816 1.620 -196
E-step gebruikers 1 1 +0 14 14 +0 15 15 +0
Bromfietsers 4 3 -1 108 105 -3 112 108 -4
Motorfietsers 6 1 -5 161 148 -13 167 149 -18
Auto-inzittenden 46 38 -8 1.769 1.832 +63 1.815 1.870 +55
Bij ongevallen met lichte vrachtwagen 11 13 +2 372 380 +8 383 393 +10
Bij ongevallen met vrachtwagen 22 17 -5 207 221 +14 229 238 +9
Totaal 134 130 -4 4.665 4.640 -25 4.799 4.770 -29
 
 

Figuur 11. Evolutie van het aantal doden en gewonden van 65 jaar en ouder, België

 
 

Figuur 12. Evolutie van het aantal letselongevallen met één bestuurder onder invloed van alcohol en evolutie van het percentage geteste en het percentage positieve bestuurders in letselongevallen, België

 
 

Tabel 4: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal slachtoffers naargelang het geslacht, België

Vrouwen
Mannen
Totaal slachtoffers
2022 2023 Evolutie 2022 2023 Evolutie 2022 2023 Evolutie
Voetgangers 2.246 2.237 -0,4% 1.916 1.959 +2,2% 4.226 4.253 +0,6%
Fietsers 4.607 4.174 -9,4% 6.894 6.543 -5,1% 11.615 10.837 -6,7%
E-step gebruikers 475 386 -18,7% 1.037 977 -5,8% 1.582 1.406 -11,1%
Bromfietsers 1.019 1.038 +1,9% 2.796 2.751 -1,6% 3.839 3.841 +0,1%
Motorfietsers 255 260 +2,0% 2.431 2.245 -7,7% 2.730 2.562 -6,2%
Auto-inzittenden 9.456 9.207 -2,6% 9.235 9.121 -1,2% 18.889 18.542 -1,8%
Bij ongevallen met lichte vrachtwagen 1.741 1.666 -4,3% 2.888 2.789 -3,4% 4.673 4.529 -3,1%
Bij ongevallen met vrachtwagen 826 788 -4,6% 1.383 1.301 -5,9% 2.241 2.156 -3,8%
Totaal 18.848 18.136 -3,8% 26.244 25.643 -2,3% 45.692 44.787 -2,0%
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F3. Verschillen tussen de gewesten

Tabel 5: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers, per Gewest

Evolutie 2022-2023
2022 2023 # %
Vlaams Gewest Letselongevallen 23.216 22.693 -523 -2,3%
Totaal slachtoffers 28.167 27.580 -587 -2,1%
Doden 271 261 -10 -3,7%
Gewonden 27.896 27.319 -577 -2,1%
Waals Gewest Letselongevallen 9.965 10.112 +147 +1,5%
Totaal slachtoffers 12.692 12.853 +161 +1,3%
Doden 228 217 -11 -4,8%
Gewonden 12.464 12.636 +172 +1,4%
Brussels Hoofdstedelijk Gewest Letselongevallen 4.141 3.752 -389 -9,4%
Totaal slachtoffers 4.833 4.354 -479 -9,9%
Doden 21 5 -16 -76,2%
Gewonden 4.812 4.349 -463 -9,6%

Figuur 13. Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal doden, per Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F4. Weggebruikerscategorieën

Tabel 6: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen en het aantal doden, per weggebruikerscategorie, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Voetgangers 4.202 4.330 +128 +3,0% 80 72 -8
Fietsers 11.462 10.735 -727 -6,3% 95 96 +1
E-step gebruikers 1.735 1.573 -162 -9,3% 4 2 -2
Bromfietsers 4.055 4.072 +17 +0,4% 18 18 +0
Motorfietsers 2.670 2.517 -153 -5,7% 65 49 -16
Auto-inzittenden 27.428 26.679 -749 -2,7% 210 204 -6
Lichte vrachtwagen* 3.600 3.478 -122 -3,4% 50 58 +8
Vrachtwagen* 1.736 1.706 -30 -1,7% 91 76 -15
België 37.322 36.557 -765 -2,0% 520 483 -37

Figuur 14. Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, België

Figuur 15. Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal doden, per weggebruikerscategorie, België

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F5. Voetgangers

Tabel 7: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 4.761 4.746 4.787 4.668 4.639 4.713 3.318 3.904 4.202 4.330 +128 +3,0%
Totaal slachtoffers 4.857 4.818 4.861 4.689 4.706 4.726 3.276 3.869 4.226 4.253 +27 +0,6%
Doden 103 92 77 85 73 88 62 69 80 72 -8 -10,0%
Gewonden 4.754 4.726 4.784 4.604 4.633 4.638 3.214 3.800 4.146 4.181 +35 +0,8%

 

Tabel 8: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden bij voetgangers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 2.029 2.130 +101 +5,0% 37 38 +1
Waals Gewest 1.284 1.320 +36 +2,8% 38 33 -5
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 889 880 -9 -1,0% 5 1 -4
België 4.202 4.330 +128 +3,0% 80 72 -8

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F6. Fietsers

Tabel 9: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 9.571 9.112 9.421 9.135 9.981 10.166 9.672 10.103 11.462 10.735 -727 -6,3%
Totaal slachtoffers 9.825 9.281 9.584 9.232 10.154 10.347 9.935 10.263 11.615 10.837 -778 -6,7%
Doden 78 87 80 66 84 90 83 74 95 96 +1 +1,1%
Gewonden 9.747 9.194 9.504 9.166 10.070 10.257 9.852 10.189 11.520 10.741 -779 -6,8%

 

Tabel 10: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden bij fietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 9.325 8.733 -592 -6,3% 73 84 +11
Waals Gewest 1.013 976 -37 -3,7% 18 12 -6
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 1.124 1.026 -98 -8,7% 4 0 -4
België 11.462 10.735 -727 -6,3% 95 96 +1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F6.1 Klassieke fietsen

Tabel 11: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal slachtoffers bij klassieke fietsers, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 9.531 8.648 8.763 8.266 8.707 8.514 7.923 7.943 8.413 7.733 -680 -8,1%
Totaal slachtoffers 9.784 8.769 8.845 8.261 8.736 8.520 7.984 7.893 8.239 7.567 -672 -8,2%
Doden 78 72 67 46 63 65 54 40 58 54 -4 -6,9%
Gewonden 9.706 8.697 8.778 8.215 8.673 8.455 7.930 7.853 8.181 7.513 -668 -8,2%

 

Tabel 12: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal doden bij klassieke fietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 6.572 6.033 -539 -8,2% 38 43 +5
Waals Gewest 912 853 -59 -6,5% 16 11 -5
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 929 847 -82 -8,8% 4 0 -4
België 8.413 7.733 -680 -8,1% 58 54 -4

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F6.2 Elektrische fietsen

Aangezien de registratie van elektrische fietsen tot 2014 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2015 gepresenteerd.

Tabel 13: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal slachtoffers bij elektrische fietsers, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen Ö¾ 518 743 987 1.442 1.891 1.989 2.419 3.417 3.364 -53 -1,6%
Totaal slachtoffers Ö¾ 512 739 971 1.418 1.827 1.951 2.370 3.376 3.270 -106 -3,1%
Doden Ö¾ 15 13 20 21 25 29 34 37 42 +5 +13,5%
Gewonden Ö¾ 497 726 951 1.397 1.802 1.922 2.336 3.339 3.228 -111 -3,3%

 

Tabel 14: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal doden bij elektrische fietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 3.118 3.054 -64 -2,1% 35 41 +6
Waals Gewest 102 127 +25 +24,5% 2 1 -1
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 197 183 -14 -7,1% 0 0 +0
België 3.417 3.364 -53 -1,6% 37 42 +5

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F7. Elektrische steps

Aangezien de registratie van elektrische steps tot 2019 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2020 gepresenteerd.

Tabel 15: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 409 1.053 1.735 1.573 -162 -9,3%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 373 969 1.582 1.406 -176 -11,1%
Doden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 1 4 4 2 -2 NA
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 372 965 1.578 1.404 -174 -11,0%

 

Tabel 16: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal doden bij e-step gebruikers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 825 836 +11 +1,3% 3 1 -2
Waals Gewest 178 222 +44 +24,7% 1 1 +0
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 732 515 -217 -29,6% 0 0 +0
België 1.735 1.573 -162 -9,3% 4 2 -2

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F8. Bromfietsers

Tabel 17: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 4.010 3.793 3.610 3.149 3.341 3.403 2.768 3.602 4.055 4.072 +17 +0,4%
Totaal slachtoffers 3.994 3.766 3.569 3.088 3.275 3.304 2.680 3.456 3.839 3.841 +2 +0,1%
Doden 18 19 16 23 18 20 14 16 18 18 +0 +0,0%
Gewonden 3.976 3.747 3.553 3.065 3.257 3.284 2.666 3.440 3.821 3.823 +2 +0,1%

 

Tabel 18: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden bij bromfietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 3.105 3.223 +118 +3,8% 10 13 +3
Waals Gewest 680 636 -44 -6,5% 7 5 -2
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 270 213 -57 -21,1% 1 0 -1
België 4.055 4.072 +17 +0,4% 18 18 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F9. Motorfietsers

Tabel 19: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 3.244 3.070 3.000 2.967 3.107 2.835 2.313 2.366 2.670 2.517 -153 -5,7%
Totaal slachtoffers 3.356 3.183 3.087 3.040 3.179 2.891 2.344 2.402 2.730 2.562 -168 -6,2%
Doden 81 102 76 75 87 84 77 61 65 49 -16 -24,6%
Gewonden 3.275 3.081 3.011 2.965 3.092 2.807 2.267 2.341 2.665 2.513 -152 -5,7%

 

Tabel 20: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal doden bij motorfietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 1.285 1.214 -71 -5,5% 34 19 -15
Waals Gewest 909 878 -31 -3,4% 29 29 +0
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 476 425 -51 -10,7% 2 1 -1
België 2.670 2.517 -153 -5,7% 65 49 -16

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F10. Personenwagens

Tabel 21: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 33.225 32.540 32.438 30.379 30.453 29.324 22.201 25.474 27.428 26.679 -749 -2,7%
Totaal slachtoffers 28.106 27.888 27.157 25.623 24.585 23.046 15.905 18.540 18.889 18.542 -347 -1,8%
Doden 377 368 333 278 266 299 214 205 210 204 -6 -2,9%
Gewonden 27.729 27.520 26.824 25.345 24.319 22.747 15.691 18.335 18.679 18.338 -341 -1,8%

 

Tabel 22: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden bij de inzittenden, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 16.234 15.837 -397 -2,4% 88 84 -4
Waals Gewest 8.254 8.103 -151 -1,8% 115 119 +4
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 2.940 2.739 -201 -6,8% 7 1 -6
België 27.428 26.679 -749 -2,7% 210 204 -6

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F11. Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 23: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 3.524 3.506 3.588 3.441 3.488 3.413 2.970 3.451 3.600 3.478 -122 -3,4%
Totaal slachtoffers 4.981 4.968 4.972 4.896 4.923 4.677 3.900 4.510 4.673 4.529 -144 -3,1%
Doden 59 81 75 66 61 53 43 63 50 58 +8 +16,0%
Gewonden 4.922 4.887 4.897 4.830 4.862 4.624 3.857 4.447 4.623 4.471 -152 -3,3%

 

Tabel 24: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden in deze ongevallen, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 2.530 2.406 -124 -4,9% 28 34 +6
Waals Gewest 811 849 +38 +4,7% 21 22 +1
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 259 223 -36 -13,9% 1 2 +1
België 3.600 3.478 -122 -3,4% 50 58 +8

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F12. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 25: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 2.204 2.150 2.066 2.139 2.035 1.970 1.596 1.738 1.736 1.706 -30 -1,7%
Totaal slachtoffers 2.982 2.888 2.848 2.826 2.777 2.600 2.029 2.203 2.241 2.156 -85 -3,8%
Doden 130 110 106 104 106 107 83 92 91 76 -15 -16,5%
Gewonden 2.852 2.778 2.742 2.722 2.671 2.493 1.946 2.111 2.150 2.080 -70 -3,3%

 

Tabel 26: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden in deze ongevallen, per gewest, België

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 1.249 1.234 -15 -1,2% 59 51 -8
Waals Gewest 402 410 +8 +2,0% 28 24 -4
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 85 62 -23 -27,1% 4 1 -3
België 1.736 1.706 -30 -1,7% 91 76 -15

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Vlaams Gewest

V1. Algemene evoluties

Figuur 36. Evolutie van het aantal doden en het aantal letselongevallen, tussen 2022 en 2023, per provincie, Vlaams Gewest

Doden


Letselongevallen

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V2. Kerncijfers

Tabel 27: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 25.858 24.894 24.809 23.095 23.572 22.891 18.517 21.028 23.216 22.693 -523 -2,3%
Totaal slachtoffers 33.479 32.323 31.759 29.596 30.031 28.829 22.609 25.553 28.167 27.580 -587 -2,1%
Doden 377 389 328 282 296 304 246 291 271 261 -10 -3,7%
Gewonden 33.102 31.934 31.431 29.314 29.735 28.525 22.363 25.262 27.896 27.319 -577 -2,1%

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 40. Evolutie van het aantal doden tijdens de verschillende trimesters, Vlaams Gewest

 
 

Figuur 41. aantal slachtoffers (doden en gewonden) per maand, Vlaams Gewest

 
 

Figuur 42. aantal slachtoffers (doden en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Vlaams Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V3. Verschillen tussen de provincies

Tabel 28: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 7.046 7.113 +67 +1,0% 65 70 +5
Limburg 2.806 2.789 -17 -0,6% 49 33 -16
Oost-Vlaanderen 5.979 5.588 -391 -6,5% 60 67 +7
Vlaams-Brabant 3.054 3.057 +3 +0,1% 34 33 -1
West-Vlaanderen 4.331 4.146 -185 -4,3% 63 58 -5
Vlaams Gewest 23.216 22.693 -523 -2,3% 271 261 -10

Figuur 43. Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal doden, per provincie, Vlaams Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V4. Weggebruikerscategorieën

Tabel 29: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen en het aantal doden, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Voetgangers 2.029 2.130 +101 +5,0% 37 38 +1
Fietsers 9.325 8.733 -592 -6,3% 73 84 +11
E-step gebruikers 825 836 +11 +1,3% 3 1 -2
Bromfietsers 3.105 3.223 +118 +3,8% 10 13 +3
Motorfietsers 1.285 1.214 -71 -5,5% 34 19 -15
Auto-inzittenden 16.234 15.837 -397 -2,4% 88 84 -4
Lichte vrachtwagen* 2.530 2.406 -124 -4,9% 28 34 +6
Vrachtwagen* 1.249 1.234 -15 -1,2% 59 51 -8
Vlaams Gewest 23.216 22.693 -523 -2,3% 271 261 -10

Figuur 44. Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

Figuur 45. Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal doden, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V5. Voetgangers

Tabel 30: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 2.239 2.271 2.302 2.181 2.217 2.244 1.665 1.931 2.029 2.130 +101 +5,0%
Totaal slachtoffers 2.233 2.259 2.293 2.114 2.182 2.151 1.585 1.827 1.910 2.000 +90 +4,7%
Doden 52 42 38 40 32 44 29 43 37 38 +1 +2,7%
Gewonden 2.181 2.217 2.255 2.074 2.150 2.107 1.556 1.784 1.873 1.962 +89 +4,8%

 

Tabel 31: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden bij voetgangers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 692 740 +48 +6,9% 10 12 +2
Limburg 206 234 +28 +13,6% 12 5 -7
Oost-Vlaanderen 460 516 +56 +12,2% 8 8 +0
Vlaams-Brabant 299 267 -32 -10,7% 4 6 +2
West-Vlaanderen 372 373 +1 +0,3% 3 7 +4
Vlaams Gewest 2.029 2.130 +101 +5,0% 37 38 +1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V6. Fietsers

Tabel 32: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 8.252 7.796 7.994 7.688 8.356 8.383 7.659 8.185 9.325 8.733 -592 -6,3%
Totaal slachtoffers 8.501 7.989 8.167 7.821 8.544 8.582 7.931 8.363 9.504 8.853 -651 -6,8%
Doden 70 77 64 55 75 67 72 67 73 84 +11 +15,1%
Gewonden 8.431 7.912 8.103 7.766 8.469 8.515 7.859 8.296 9.431 8.769 -662 -7,0%

 

Tabel 33: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden bij fietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 2.893 2.811 -82 -2,8% 19 23 +4
Limburg 981 897 -84 -8,6% 19 7 -12
Oost-Vlaanderen 2.544 2.391 -153 -6,0% 14 27 +13
Vlaams-Brabant 1.027 994 -33 -3,2% 6 9 +3
West-Vlaanderen 1.880 1.640 -240 -12,8% 15 18 +3
Vlaams Gewest 9.325 8.733 -592 -6,3% 73 84 +11

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V6.1 Klassieke fietsen

Tabel 34: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal slachtoffers bij klassieke fietsers, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 8.212 7.349 7.357 6.863 7.159 6.879 6.072 6.244 6.572 6.033 -539 -8,2%
Totaal slachtoffers 8.460 7.494 7.449 6.893 7.203 6.899 6.151 6.216 6.425 5.887 -538 -8,4%
Doden 70 62 51 36 55 45 45 34 38 43 +5 +13,2%
Gewonden 8.390 7.432 7.398 6.857 7.148 6.854 6.106 6.182 6.387 5.844 -543 -8,5%

 

Tabel 35: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal doden bij klassieke fietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 2.068 1.902 -166 -8,0% 9 11 +2
Limburg 633 583 -50 -7,9% 11 1 -10
Oost-Vlaanderen 1.829 1.696 -133 -7,3% 7 18 +11
Vlaams-Brabant 757 722 -35 -4,6% 4 5 +1
West-Vlaanderen 1.285 1.130 -155 -12,1% 7 8 +1
Vlaams Gewest 6.572 6.033 -539 -8,2% 38 43 +5

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V6.2 Elektrische fietsen

Aangezien de registratie van elektrische fietsen tot 2014 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2015 gepresenteerd.

Tabel 36: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal slachtoffers bij elektrische fietsers, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen Ö¾ 500 722 943 1.364 1.742 1.818 2.190 3.118 3.054 -64 -2,1%
Totaal slachtoffers Ö¾ 495 718 928 1.341 1.683 1.780 2.147 3.079 2.966 -113 -3,7%
Doden Ö¾ 15 13 19 20 22 27 33 35 41 +6 +17,1%
Gewonden Ö¾ 480 705 909 1.321 1.661 1.753 2.114 3.044 2.925 -119 -3,9%

 

Tabel 37: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal doden bij elektrische fietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 982 1.064 +82 +8,4% 10 12 +2
Limburg 378 346 -32 -8,5% 8 6 -2
Oost-Vlaanderen 779 770 -9 -1,2% 7 9 +2
Vlaams-Brabant 315 303 -12 -3,8% 2 4 +2
West-Vlaanderen 664 571 -93 -14,0% 8 10 +2
Vlaams Gewest 3.118 3.054 -64 -2,1% 35 41 +6

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V7. Elektrische steps

Aangezien de registratie van elektrische steps tot 2019 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2020 gepresenteerd.

Tabel 38: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 209 526 825 836 +11 +1,3%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 183 458 719 703 -16 -2,2%
Doden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 1 3 3 1 -2 NA
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 182 455 716 702 -14 -2,0%

 

Tabel 39: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal doden bij e-step gebruikers, per gewest, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 416 421 +5 Ö¾ 1 0 -1
Limburg 43 66 +23 Ö¾ 0 0 +0
Oost-Vlaanderen 195 162 -33 Ö¾ 0 1 +1
Vlaams-Brabant 79 89 +10 Ö¾ 0 0 +0
West-Vlaanderen 92 98 +6 Ö¾ 2 0 -2
Vlaams Gewest 825 836 +11 Ö¾ 3 1 -2

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V8. Bromfietsers

Tabel 40: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 2.899 2.744 2.602 2.286 2.448 2.543 2.013 2.646 3.105 3.223 +118 +3,8%
Totaal slachtoffers 2.839 2.657 2.508 2.204 2.369 2.429 1.907 2.484 2.893 2.981 +88 +3,0%
Doden 11 13 7 11 9 16 8 12 10 13 +3 +30,0%
Gewonden 2.828 2.644 2.501 2.193 2.360 2.413 1.899 2.472 2.883 2.968 +85 +2,9%

 

Tabel 41: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden bij bromfietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 1.076 1.136 +60 +5,6% 1 7 +6
Limburg 360 371 +11 +3,1% 1 1 +0
Oost-Vlaanderen 773 830 +57 +7,4% 3 3 +0
Vlaams-Brabant 282 283 +1 +0,4% 1 1 +0
West-Vlaanderen 614 603 -11 -1,8% 4 1 -3
Vlaams Gewest 3.105 3.223 +118 +3,8% 10 13 +3

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V9. Motorfietsers

Tabel 42: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 1.684 1.573 1.528 1.519 1.586 1.429 1.136 1.136 1.285 1.214 -71 -5,5%
Totaal slachtoffers 1.704 1.622 1.547 1.547 1.602 1.438 1.135 1.131 1.291 1.213 -78 -6,0%
Doden 37 49 34 43 45 35 33 30 34 19 -15 -44,1%
Gewonden 1.667 1.573 1.513 1.504 1.557 1.403 1.102 1.101 1.257 1.194 -63 -5,0%

 

Tabel 43: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal doden bij motorfietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 345 372 +27 +7,8% 7 6 -1
Limburg 152 132 -20 -13,2% 5 1 -4
Oost-Vlaanderen 325 278 -47 -14,5% 8 4 -4
Vlaams-Brabant 242 243 +1 +0,4% 3 2 -1
West-Vlaanderen 221 189 -32 -14,5% 11 6 -5
Vlaams Gewest 1.285 1.214 -71 -5,5% 34 19 -15

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V10. Personenwagens

Tabel 44: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 20.266 19.606 19.557 17.877 18.050 17.170 13.042 14.740 16.234 15.837 -397 -2,4%
Totaal slachtoffers 16.048 15.743 15.296 14.017 13.414 12.480 8.520 9.743 10.237 10.017 -220 -2,1%
Doden 181 166 155 99 105 123 81 97 88 84 -4 -4,5%
Gewonden 15.867 15.577 15.141 13.918 13.309 12.357 8.439 9.646 10.149 9.933 -216 -2,1%

 

Tabel 45: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden bij de inzittenden, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 5.004 5.027 +23 +0,5% 18 20 +2
Limburg 2.103 2.087 -16 -0,8% 11 13 +2
Oost-Vlaanderen 3.995 3.628 -367 -9,2% 21 18 -3
Vlaams-Brabant 2.249 2.291 +42 +1,9% 13 13 +0
West-Vlaanderen 2.883 2.804 -79 -2,7% 25 20 -5
Vlaams Gewest 16.234 15.837 -397 -2,4% 88 84 -4

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V11. Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 46: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 2.525 2.471 2.525 2.417 2.426 2.351 2.026 2.408 2.530 2.406 -124 -4,9%
Totaal slachtoffers 3.561 3.490 3.428 3.370 3.394 3.186 2.632 3.078 3.266 3.081 -185 -5,7%
Doden 38 55 40 33 35 27 30 45 28 34 +6 +21,4%
Gewonden 3.523 3.435 3.388 3.337 3.359 3.159 2.602 3.033 3.238 3.047 -191 -5,9%

 

Tabel 47: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden in deze ongevallen, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 720 687 -33 -4,6% 8 4 -4
Limburg 309 326 +17 +5,5% 6 10 +4
Oost-Vlaanderen 631 564 -67 -10,6% 4 8 +4
Vlaams-Brabant 352 343 -9 -2,6% 5 3 -2
West-Vlaanderen 518 486 -32 -6,2% 5 9 +4
Vlaams Gewest 2.530 2.406 -124 -4,9% 28 34 +6

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V12. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 48: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 1.546 1.447 1.464 1.496 1.413 1.343 1.126 1.223 1.249 1.234 -15 -1,2%
Totaal slachtoffers 2.132 1.945 1.963 1.959 1.945 1.760 1.420 1.545 1.603 1.549 -54 -3,4%
Doden 89 65 66 63 70 52 53 68 59 51 -8 -13,6%
Gewonden 2.043 1.880 1.897 1.896 1.875 1.708 1.367 1.477 1.544 1.498 -46 -3,0%

 

Tabel 49: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden in deze ongevallen, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 462 427 -35 -7,6% 12 16 +4
Limburg 109 136 +27 +24,8% 5 3 -2
Oost-Vlaanderen 306 311 +5 +1,6% 12 13 +1
Vlaams-Brabant 186 170 -16 -8,6% 11 7 -4
West-Vlaanderen 186 190 +4 +2,2% 19 12 -7
Vlaams Gewest 1.249 1.234 -15 -1,2% 59 51 -8

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Waals Gewest

W1. Algemene evoluties

Figuur 66. Evolutie van het aantal doden en het aantal letselongevallen, tussen 2022 en 2023, per provincie, Waals Gewest

Doden


Letselongevallen

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W2. Kerncijfers

Tabel 50: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 11.643 11.409 11.179 10.889 10.813 10.594 8.237 9.750 9.965 10.112 +147 +1,5%
Totaal slachtoffers 15.708 15.470 15.261 14.626 14.490 14.009 10.474 12.512 12.692 12.853 +161 +1,3%
Doden 301 324 299 277 266 295 223 187 228 217 -11 -4,8%
Gewonden 15.407 15.146 14.962 14.349 14.224 13.714 10.251 12.325 12.464 12.636 +172 +1,4%

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 70. Evolutie van het aantal doden tijdens de verschillende trimesters, Waals Gewest

 
 

Figuur 71. aantal slachtoffers (doden en gewonden) per maand, Waals Gewest

 
 

Figuur 72. aantal slachtoffers (doden en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Waals Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W3. Verschillen tussen de provincies

Tabel 51: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal doden, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 971 1.103 +132 +13,6% 14 20 +6
Henegouwen 3.437 3.539 +102 +3,0% 72 95 +23
Luik 3.292 3.150 -142 -4,3% 58 54 -4
Luxemburg 862 852 -10 -1,2% 30 19 -11
Namen 1.403 1.468 +65 +4,6% 54 29 -25
Waals Gewest 9.965 10.112 +147 +1,5% 228 217 -11

Figuur 73. Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal doden, per provincie, Waals Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W4. Weggebruikerscategorieën

Tabel 52: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen en het aantal doden, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Voetgangers 1.284 1.320 +36 +2,8% 38 33 -5
Fietsers 1.013 976 -37 -3,7% 18 12 -6
E-step gebruikers 178 222 +44 +24,7% 1 1 +0
Bromfietsers 680 636 -44 -6,5% 7 5 -2
Motorfietsers 909 878 -31 -3,4% 29 29 +0
Auto-inzittenden 8.254 8.103 -151 -1,8% 115 119 +4
Lichte vrachtwagen* 811 849 +38 +4,7% 21 22 +1
Vrachtwagen* 402 410 +8 +2,0% 28 24 -4
Waals Gewest 9.965 10.112 +147 +1,5% 228 217 -11

Figuur 74. Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

Figuur 75. Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal doden, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W5. Voetgangers

Tabel 53: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 1.430 1.354 1.386 1.389 1.392 1.438 958 1.179 1.284 1.320 +36 +2,8%
Totaal slachtoffers 1.491 1.417 1.450 1.449 1.456 1.511 979 1.217 1.398 1.359 -39 -2,8%
Doden 40 36 30 36 34 37 28 25 38 33 -5 -13,2%
Gewonden 1.451 1.381 1.420 1.413 1.422 1.474 951 1.192 1.360 1.326 -34 -2,5%

 

Tabel 54: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden bij voetgangers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 125 152 +27 +21,6% 0 2 +2
Henegouwen 489 475 -14 -2,9% 16 19 +3
Luik 465 449 -16 -3,4% 11 10 -1
Luxemburg 68 70 +2 +2,9% 1 1 +0
Namen 137 174 +37 +27,0% 10 1 -9
Waals Gewest 1.284 1.320 +36 +2,8% 38 33 -5

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W6. Fietsers

Tabel 55: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 781 696 685 689 783 846 1.006 908 1.013 976 -37 -3,7%
Totaal slachtoffers 811 701 702 693 787 865 1.021 913 1.032 984 -48 -4,7%
Doden 7 9 14 11 7 21 11 6 18 12 -6 -33,3%
Gewonden 804 692 688 682 780 844 1.010 907 1.014 972 -42 -4,1%

 

Tabel 56: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden bij fietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 150 164 +14 +9,3% 2 0 -2
Henegouwen 316 321 +5 +1,6% 4 7 +3
Luik 357 312 -45 -12,6% 7 1 -6
Luxemburg 55 61 +6 +10,9% 2 3 +1
Namen 135 118 -17 -12,6% 3 1 -2
Waals Gewest 1.013 976 -37 -3,7% 18 12 -6

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W6.1 Klassieke fietsen

Tabel 57: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal slachtoffers bij klassieke fietsers, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 781 688 673 673 751 791 942 838 912 853 -59 -6,5%
Totaal slachtoffers 811 693 690 677 756 812 952 840 925 858 -67 -7,2%
Doden 7 9 14 10 6 19 9 5 16 11 -5 -31,2%
Gewonden 804 684 676 667 750 793 943 835 909 847 -62 -6,8%

 

Tabel 58: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal doden bij klassieke fietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 134 140 +6 +4,5% 2 0 -2
Henegouwen 285 286 +1 +0,4% 3 7 +4
Luik 320 272 -48 -15,0% 7 1 -6
Luxemburg 49 54 +5 +10,2% 2 3 +1
Namen 124 101 -23 -18,5% 2 0 -2
Waals Gewest 912 853 -59 -6,5% 16 11 -5

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W6.2 Elektrische fietsen

Aangezien de registratie van elektrische fietsen tot 2014 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2015 gepresenteerd.

Tabel 59: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal slachtoffers bij elektrische fietsers, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen Ö¾ 8 12 16 32 55 67 74 102 127 +25 +24,5%
Totaal slachtoffers Ö¾ 8 12 16 31 53 69 73 107 126 +19 +17,8%
Doden Ö¾ 0 0 1 1 2 2 1 2 1 -1 NA
Gewonden Ö¾ 8 12 15 30 51 67 72 105 125 +20 +19,0%

 

Tabel 60: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal doden bij elektrische fietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 17 25 +8 +47,1% 0 0 +0
Henegouwen 31 36 +5 +16,1% 1 0 -1
Luik 37 41 +4 +10,8% 0 0 +0
Luxemburg 6 7 +1 +16,7% 0 0 +0
Namen 11 18 +7 +63,6% 1 1 +0
Waals Gewest 102 127 +25 +24,5% 2 1 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W7. Elektrische steps

Aangezien de registratie van elektrische steps tot 2019 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2020 gepresenteerd.

Tabel 61: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 43 103 178 222 +44 +24,7%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 42 99 166 212 +46 +27,7%
Doden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 0 0 1 1 +0 NA
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 42 99 165 211 +46 +27,9%

 

Tabel 62: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal doden bij e-step gebruikers, per gewest, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 24 30 +6 Ö¾ 0 0 +0
Henegouwen 59 127 +68 Ö¾ 1 0 -1
Luik 67 38 -29 Ö¾ 0 1 +1
Luxemburg 5 8 +3 Ö¾ 0 0 +0
Namen 23 19 -4 Ö¾ 0 0 +0
Waals Gewest 178 222 +44 Ö¾ 1 1 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W8. Bromfietsers

Tabel 63: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 898 850 804 657 659 633 532 727 680 636 -44 -6,5%
Totaal slachtoffers 948 916 858 696 681 651 559 749 689 659 -30 -4,4%
Doden 7 6 9 12 7 4 6 4 7 5 -2 NA
Gewonden 941 910 849 684 674 647 553 745 682 654 -28 -4,1%

 

Tabel 64: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden bij bromfietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 52 57 +5 +9,6% 0 1 +1
Henegouwen 274 252 -22 -8,0% 3 1 -2
Luik 246 229 -17 -6,9% 2 1 -1
Luxemburg 23 21 -2 -8,7% 1 0 -1
Namen 85 77 -8 -9,4% 1 2 +1
Waals Gewest 680 636 -44 -6,5% 7 5 -2

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W9. Motorfietsers

Tabel 65: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 1.051 986 941 899 987 900 823 846 909 878 -31 -3,4%
Totaal slachtoffers 1.144 1.051 1.018 959 1.053 963 866 892 985 936 -49 -5,0%
Doden 42 50 38 28 39 45 40 30 29 29 +0 +0,0%
Gewonden 1.102 1.001 980 931 1.014 918 826 862 956 907 -49 -5,1%

 

Tabel 66: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal doden bij motorfietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 105 106 +1 +1,0% 2 4 +2
Henegouwen 279 272 -7 -2,5% 8 12 +4
Luik 298 270 -28 -9,4% 9 8 -1
Luxemburg 97 95 -2 -2,1% 3 1 -2
Namen 130 135 +5 +3,8% 7 4 -3
Waals Gewest 909 878 -31 -3,4% 29 29 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W10. Personenwagens

Tabel 67: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 9.833 9.797 9.657 9.362 9.314 9.071 6.731 8.150 8.254 8.103 -151 -1,8%
Totaal slachtoffers 10.288 10.391 10.163 9.890 9.585 9.090 6.318 7.808 7.530 7.455 -75 -1,0%
Doden 185 195 177 172 155 171 128 106 115 119 +4 +3,5%
Gewonden 10.103 10.196 9.986 9.718 9.430 8.919 6.190 7.702 7.415 7.336 -79 -1,1%

 

Tabel 68: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden bij de inzittenden, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 789 888 +99 +12,5% 9 9 +0
Henegouwen 2.895 2.913 +18 +0,6% 35 52 +17
Luik 2.715 2.444 -271 -10,0% 23 28 +5
Luxemburg 711 696 -15 -2,1% 22 13 -9
Namen 1.144 1.162 +18 +1,6% 26 17 -9
Waals Gewest 8.254 8.103 -151 -1,8% 115 119 +4

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W11 Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 69: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 807 804 829 781 818 835 702 789 811 849 +38 +4,7%
Totaal slachtoffers 1.184 1.181 1.240 1.193 1.226 1.221 973 1.121 1.090 1.183 +93 +8,5%
Doden 21 23 35 30 26 23 13 18 21 22 +1 +4,8%
Gewonden 1.163 1.158 1.205 1.163 1.200 1.198 960 1.103 1.069 1.161 +92 +8,6%

 

Tabel 70: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden in deze ongevallen, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 79 117 +38 +48,1% 1 6 +5
Henegouwen 281 275 -6 -2,1% 6 10 +4
Luik 221 232 +11 +5,0% 5 1 -4
Luxemburg 75 70 -5 -6,7% 3 1 -2
Namen 155 155 +0 +0,0% 6 4 -2
Waals Gewest 811 849 +38 +4,7% 21 22 +1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W12. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 71: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 560 596 512 557 523 532 414 456 402 410 +8 +2,0%
Totaal slachtoffers 731 818 757 767 705 718 540 591 532 530 -2 -0,4%
Doden 40 42 39 39 32 53 30 24 28 24 -4 -14,3%
Gewonden 691 776 718 728 673 665 510 567 504 506 +2 +0,4%

 

Tabel 72: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden in deze ongevallen, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 25 46 +21 +84,0% 3 1 -2
Henegouwen 111 116 +5 +4,5% 5 9 +4
Luik 140 128 -12 -8,6% 9 7 -2
Luxemburg 53 61 +8 +15,1% 2 3 +1
Namen 73 59 -14 -19,2% 9 4 -5
Waals Gewest 402 410 +8 +2,0% 28 24 -4

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Brussels Hoofdstedelijk Gewest

B1. Kerncijfers

Tabel 73: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 3.691 3.736 3.852 3.812 3.808 3.896 3.188 3.504 4.141 3.752 -389 -9,4%
Totaal slachtoffers 4.426 4.470 4.541 4.564 4.501 4.564 3.688 4.074 4.833 4.354 -479 -9,9%
Doden 26 27 16 21 21 19 14 6 21 5 -16 -76,2%
Gewonden 4.400 4.443 4.525 4.543 4.480 4.545 3.674 4.068 4.812 4.349 -463 -9,6%

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 99. Evolutie van het aantal doden tijdens de verschillende trimesters, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 
 

Figuur 100. aantal slachtoffers (doden en gewonden) per maand, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 
 

Figuur 101. aantal slachtoffers (doden en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B2. Weggebruikerscategorieën

Tabel 74: Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen en het aantal doden, per weggebruikerscategorie, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Letselongevallen
Doden
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Voetgangers 889 880 -9 -1,0% 5 1 -4
Fietsers 1.124 1.026 -98 -8,7% 4 0 -4
E-step gebruikers 732 515 -217 -29,6% 0 0 +0
Bromfietsers 270 213 -57 -21,1% 1 0 -1
Motorfietsers 476 425 -51 -10,7% 2 1 -1
Auto-inzittenden 2.940 2.739 -201 -6,8% 7 1 -6
Lichte vrachtwagen* 259 223 -36 -13,9% 1 2 +1
Vrachtwagen* 85 62 -23 -27,1% 4 1 -3
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 4.141 3.752 -389 -9,4% 21 5 -16

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

Figuur 102. Evolutie tussen 2022 en 2023 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B3. Voetgangers

Tabel 75: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 1.092 1.121 1.099 1.098 1.030 1.031 695 794 889 880 -9 -1,0%
Totaal slachtoffers 1.133 1.142 1.118 1.126 1.068 1.064 712 825 918 894 -24 -2,6%
Doden 11 14 9 9 7 7 5 1 5 1 -4 NA
Gewonden 1.122 1.128 1.109 1.117 1.061 1.057 707 824 913 893 -20 -2,2%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B4. Fietsers

Tabel 76: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 538 620 742 758 842 937 1.007 1.010 1.124 1.026 -98 -8,7%
Totaal slachtoffers 513 591 715 718 823 900 983 987 1.079 1.000 -79 -7,3%
Doden 1 1 2 0 2 2 0 1 4 0 -4 NA
Gewonden 512 590 713 718 821 898 983 986 1.075 1.000 -75 -7,0%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B4.1 Klassieke fietsen

Tabel 77: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal slachtoffers bij klassieke fietsers, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 538 611 733 730 797 844 909 861 929 847 -82 -8,8%
Totaal slachtoffers 513 582 706 691 777 809 881 837 889 822 -67 -7,5%
Doden 1 1 2 0 2 1 0 1 4 0 -4 NA
Gewonden 512 581 704 691 775 808 881 836 885 822 -63 -7,1%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B4.2 Elektrische fietsen

Aangezien de registratie van elektrische fietsen tot 2014 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2015 gepresenteerd.

Tabel 78: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal slachtoffers bij elektrische fietsers, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen Ö¾ 10 9 28 46 94 104 155 197 183 -14 -7,1%
Totaal slachtoffers Ö¾ 9 9 27 46 91 102 150 190 178 -12 -6,3%
Doden Ö¾ 0 0 0 0 1 0 0 0 0 +0 NA
Gewonden Ö¾ 9 9 27 46 90 102 150 190 178 -12 -6,3%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B5. Elektrische steps

Aangezien de registratie van elektrische steps tot 2019 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2020 gepresenteerd.

Tabel 79: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 157 424 732 515 -217 -29,6%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 148 412 697 491 -206 -29,6%
Doden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 0 1 0 0 +0 NA
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 148 411 697 491 -206 -29,6%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B6. Bromfietsers

Tabel 80: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 213 199 204 206 234 227 223 229 270 213 -57 -21,1%
Totaal slachtoffers 207 193 203 188 225 224 214 223 257 201 -56 -21,8%
Doden 0 0 0 0 2 0 0 0 1 0 -1 NA
Gewonden 207 193 203 188 223 224 214 223 256 201 -55 -21,5%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B7. Motorfietsers

Tabel 81: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 509 511 531 549 534 506 354 384 476 425 -51 -10,7%
Totaal slachtoffers 508 510 522 534 524 490 343 379 454 413 -41 -9,0%
Doden 2 3 4 4 3 4 4 1 2 1 -1 NA
Gewonden 506 507 518 530 521 486 339 378 452 412 -40 -8,8%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B8. Personenwagens

Tabel 82: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 3.126 3.137 3.224 3.140 3.089 3.083 2.428 2.584 2.940 2.739 -201 -6,8%
Totaal slachtoffers 1.770 1.754 1.698 1.716 1.586 1.476 1.067 989 1.122 1.070 -52 -4,6%
Doden 11 7 1 7 6 5 5 2 7 1 -6 NA
Gewonden 1.759 1.747 1.697 1.709 1.580 1.471 1.062 987 1.115 1.069 -46 -4,1%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B9. Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 83: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 192 231 234 243 244 227 242 254 259 223 -36 -13,9%
Totaal slachtoffers 236 297 304 333 303 270 295 311 317 265 -52 -16,4%
Doden 0 3 0 3 0 3 0 0 1 2 +1 NA
Gewonden 236 294 304 330 303 267 295 311 316 263 -53 -16,8%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B10. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 84: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 98 107 90 86 99 95 56 59 85 62 -23 -27,1%
Totaal slachtoffers 119 125 128 100 127 122 69 67 106 77 -29 -27,4%
Doden 1 3 1 2 4 2 0 0 4 1 -3 NA
Gewonden 118 122 127 98 123 120 69 67 102 76 -26 -25,5%

 


 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Methodologie


De in de verkeersveiligheidsbarometer gepubliceerde gegevens zijn gebaseerd op de processen-verbaal van de federale wegpolitie (WPR) en de lokale politiezones die opgesteld werden naar aanleiding van een letselongeval (d.w.z. met verwondingen tot gevolg bij minstens één van de betrokkenen). Deze gegevens worden gecentraliseerd door een dienst van de federale politie die ze elk semester aan het Vias institute bezorgt.

Elke politiezone (of -eenheid) telt de letselongevallen (en de slachtoffers) op zijn grondgebied, ongeacht welke politiezone het ongeval vaststelde. Er wordt zowel rekening gehouden met letselongevallen ter plaatse vastgesteld door de politiediensten, als met letselongevallen die op het politiebureau worden aangegeven.

De informatie die door de politiediensten aan het Vias institute doorgegeven wordt, is afkomstig uit de aanvankelijke processen-verbaal, ongeacht of deze definitief zijn of niet. Het aantal processenverbaal of hun inhoud kan dus evolueren van maand tot maand, wat dan natuurlijk ook een invloed heeft op het aantal ongevallen, doden of gewonden. De recentste cijfers van de barometer zijn dus voorlopig. Na 4 tot 6 maanden worden ze wel als constant beschouwd. Ze verschillen overigens niet veel van de door Statbel (Algemene Directie Statistiek - Statistics Belgium) nog te publiceren officiële cijfers: gemiddeld (per trimester), kondigt de barometer op nationaal niveau 0 tot 5% doden meer of minder aan dan het officiële cijfer dat op een later tijdstip gepubliceerd wordt. En voor het aantal letselongevallen is het verschil tussen de barometer en de officiële cijfers kleiner dan 2%.

De verkeersveiligheidsbarometer is gebaseerd op een trimestriële en cumulatieve methode: naarmate het jaar vordert, worden de kwartaalgegevens samengeteld om aldus het aantal van de tot dan toe geregistreerde ongevallen en slachtoffers tijdens een bepaald jaar te verkrijgen. De recentste periode wordt dan vergeleken met de overeenkomstige periode van de voorgaande jaren, waarbij speciaal aandacht wordt besteed aan de evolutie ten opzichte van het jaar ervoor. In concreto worden er jaarlijks 4 barometers gepubliceerd. Het betreffen de volgende periodes:


â–¢ het eerste trimester van het jaar (van januari tot maart)

â–¢ het eerste semester van het jaar (van januari tot juni)

â–¢ de eerste 9 maanden van het jaar (van januari tot september)

â–¢ heel het jaar (van januari tot december)


Drie indicatoren worden onderzocht: het aantal letselongevallen, het aantal doden en het aantal gewonden.

Evolutiepercentages berekenen heeft weinig zin als de oorspronkelijke absolute cijfers te klein zijn. Bijvoorbeeld: de evolutie van 1 dode naar 2 doden komt overeen met een stijging van +100%. Om verkeerde interpretaties te vermijden, worden deze evolutiepercentages dus niet gegeven als de cijfers relatief klein zijn, zoals bijvoorbeeld vaak het geval is voor het aantal doden voor een bepaalde weggebruikerscategorie. De weergave van de evolutie in ruwe cijfers (+1 dode) verdient dan de voorkeur.