Vandaag 19 november is de internationale herdenkingsdag voor verkeersslachtoffers

In de afgelopen 10 jaar zijn meer dan 55 000 personen zwaargewond geraakt in een verkeersongeval. Dat is ongeveer het inwoneraantal van Roeselare of Sint-Lambrechts-Woluwe. De bestuurders van tweewielers zijn het vaakst betrokken. Volgens een nieuwe studie van Vias institute zijn meer dan 37% van de weggebruikers die minstens een nacht in het ziekenhuis verblijven na een ongeval fietsers of bestuurders van een gemotoriseerde tweewieler. In meer dan 1 geval op 4 gaat het over een zwaar letsel. De internationale herdenkingsdag voor verkeersslachtoffers is het moment om even stil te staan bij de gevolgen die een verkeersongeval kan hebben op de slachtoffers.

Vaak wordt er alleen over de dodelijke slachtoffers gesproken na een verkeersongeval. Maar er zijn uiteraard ook nog alle andere slachtoffers die de gevolgen van hun ongeval vaak levenslang dragen. Een grote groep onder hen zijn de bestuurders van tweewielers.  Zo zijn er in deze groep meer dan 20 000 zwaargewonden gevallen in de laatste 10 jaar, op een totaal van 55 000 zwaargewonde slachtoffers. De bestuurders van tweewielers vertegenwoordigen dus iets meer dan een derde (37%) van alle zwaargewonden, terwijl de fietsers en de gemotoriseerde tweewielers respectievelijk slechts 6% en 1% van alle afgelegde kilometers in het verkeer in België afleggen.

Een nieuwe studie van Vias institute heeft in kaart gebracht welk soort verwondingen deze mensen hebben en wat de praktische gevolgen zijn van deze ongevallen.

• Resultaten van de ‘Rekover’ studie

Vias institute heeft de ziekenhuisgegevens van alle spoeddiensten in België geanalyseerd. Het is de eerste keer dat zo een studie in België uitgevoerd is.

26% van alle gehospitaliseerde weggebruikers na een verkeersongeval waren fietsers en 11% waren bestuurders van gemotoriseerde tweewielers.

De meest ernstige verwondingen bij senioren.

Hoe ouder de fietser, hoe groter de gevolgen zijn van zijn ongeval. Deze relatie tussen leeftijd en de aard van de blessure is minder evident voor de gemotoriseerde tweewielers.

In het algemeen, en dat geldt zeker voor jongere weggebruikers, zijn de gevolgen nog ernstiger voor de gemotoriseerde tweewielers dan voor de fietsers.

Auto betrokken? 5 keer meer kans om te overlijden.

In 15% van de ongevallen met een fietser is een gemotoriseerd voertuig betrokken. Het vergroot de gevolgen voor de fietser. Het risico om te overlijden ligt immers 5 keer hoger, de ernst van de verwondingen stijgt met 30% en de gemiddelde opnameduur in het ziekenhuis stijgt naar gemiddeld 11 dagen. Als er geen gemotoriseerd voertuig zoals een auto of een vrachtwagen betrokken is, dan is de gemiddelde opnameduur 7 dagen.

Hoofdletsels voor de fietsers, onderste ledematen voor de motorrijders.

Als we kijken waar mensen hun verwondingen oplopen, dan komen hoofdletsels het meest voor bij fietsers (35%), gevolg door de bovenste ledematen (28%), onderste ledematen(19%) en de borst (10%).

Voor de bestuurders van gemotoriseerde tweewielers, gaat het eerder om de onderste ledemataten (33%), bovenste ledematen (25%), het hoofd (19%) en de borst (15%)

• Resultaten van de Mylac-studie

‘My Life After the Crash’ is een Europees project waarbij verkeersslachtoffers van 20 landen gecontacteerd zijn door slachtofferverenigingen of hulpverenigingen voor mensen met een handicap. Het doel was om een globaal beeld te krijgen van alle mogelijke gevolgen van een verkeersongeval.

Twee derde van alle bestuurders van een tweewieler (67%) die slachtoffer werd en die deelnam aan deze studie gaf aan nooit helemaal hersteld te zijn na hun ongeval.

Gevolgen op hun beroepsleven

Voor 1 op 20 fietsers (5%) die deelnam aan deze studie en 1 motorrijder op 10 (10%) is een naaste moeten stoppen met werken om voor het slachtoffer te zorgen

6 op 10 fietsers (61%) en ongeveer de helft van de motorrijders  (45%) die betrokken waren in een ongeval hebben hun beroepsleven even moeten stopzetten. 11% is zelfs definitief moeten stoppen met werken of studeren.

Financiële gevolgen

Ook de financiële gevolgen zijn groot. Voor 1 fietser op 7 (14%) en voor 1 bestuurder op 5 van een gemotoriseerde tweewieler betekende het ongeval een inkomensverlies van meer dan 1000 euro per maand.

Gevolgen op hun woonomstandigheden.

1 fietser op 10 (10%) en 1 gemotoriseerde tweewieler op 5 (21%) is moeten verhuizen naar een meer aangepaste omgeving omwille van hun medische toestand.

Conclusie

De gevolgen van een verkeersongeval liggen niet enkel op het medische vlak. De slachtoffers en hun omgeving dragen de gevolgen vaak heel hun leven op verschillende domeinen, niet enkel medisch maar ook psychologisch en financieel. Vooral de bestuurders van tweewielers betalen een zware tol. Hun grote kwetsbaarheid verklaart hun betrokkenheid in zwaardere ongevallen.

Karin Genoe, Afgevaardigd Bestuurder van Vias institute : ‘Bij deze internationale herdenkingsdag voor verkeersslachtoffers denken we uiteraard aan alle mensen die om het leven zijn gekomen in het verkeer. Maar we mogen die talloze slachtoffers niet vergeten die hun ongeval overleefden, maar voor de rest van hun leven getekend zijn. Ook hun families en vrienden lijden mee.’