De helft van de gebruikers van een e-step rijdt maandelijks met meer dan 1 persoon op zo’n step. Nochtans is dat sinds 1 juli 2022 verboden. De Belgische bestuurder blijft ook een te zware voet hebben. Ondanks de relatieve hoge pakkans ten opzichte van andere landen rijdt 55% maandelijks minstens 1 keer te snel in de bebouwde kom. Daarmee scoren we beduidend slechter dan het Europese gemiddelde. 19% van de Belgen geeft ook toe de laatste maand gereden te hebben 2 uur na het nemen van medicatie die een impact heeft op hun rijvaardigheid. Dit zijn enkele resultaten van de nieuwe ESRA-enquête van Vias institute die het gedrag en attitudes van weggebruikers in 22 Europese landen vergelijkt.  

ESRA is een grootschalige bevraging in 39 landen wereldwijd, waarvan 22 landen uit Europa. In al die landen wordt eenzelfde vragenlijst voorgelegd aan een representatieve steekproef van tenminste 1000 weggebruikers. Voor ons land waren er dat zelfs 2000.

Met 2 op een step? De helft van de gebruikers doet het maandelijks

Op 1 juli 2022 verstrengden in ons land de regels voor gebruikers van een e-step. Het is vanaf toen verboden om met meer dan 1 persoon op zo’n step te rijden. Toch geeft 49% van de Belgische e-stepgebruikers toe in de voorbije maand met meer dan 1 persoon rondgereden te hebben. We scoren daarmee slechter dan het Europese gemiddelde (38%).

Daarnaast geeft ook 46% van de Belgische e-steppers toe maandelijks wel eens door het rode licht te rijden wanneer dat niet mag. Ook daarmee scoren we slechter dan het Europese gemiddelde (34%).

61% rijdt ook nog steeds af en toe op een voetpad, terwijl dat sinds 1 juli vorig jaar expliciet verboden is in de wegcode.

Ook de combinatie rijden en drinken wordt op een e-step te vaak gemaakt. 40% heeft in de voorbije maand minstens 1 keer rondgereden wanneer ze te veel gedronken hebben. Een e-step is absoluut geen veilig vervoersmiddel wanneer je te veel gedronken hebt. De minste onverwachte beweging aan je stuur kan je uit evenwicht brengen en zorgen dat je zwaar ten val komt. Rijden met een e-step wanneer je te veel gedronken hebt, is bijna zeker een rechtstreeks ticket naar de spoedafdeling van het ziekenhuis. Ter herinnering: de wettelijke alcohollimiet van 0,5 promille is ook van toepassing als je met een e-step rijdt.

1 op de 5 rijdt na medicijnengebruik

19% van de Belgen geeft aan in de laatste 30 dagen wel eens gereden te hebben 2 uur nadat ze medicatie genomen hebben die een impact kan hebben op hun rijvaardigheid. Daarmee zit België in top 3 van de slechts scorende Europese landen. Europees ligt het gemiddelde op 16%.

Medicijnengebruik zit vaak in een ‘grijze’ zone als het gaat over impact op de rijvaardigheid. Het is de taak van de arts en de apotheker om de patiënt in te lichten over de mogelijke impact op je capaciteiten als bestuurder. Vias is al langer vragende partij om op de verpakking van medicijnen met een kleurcode aan te geven wat de mogelijke impact van het medicijn kan zijn op de rijvaardigheid.

Ook wat betreft drugs, doen we het niet zo goed. 1 op de 8 bestuurders (13%) rijdt 1 uur na het nemen van illegale drugs. Dat is iets hoger dan het Europese gemiddelde (11%).

De Belg blijft een te zware voet hebben

57% van de Belgen geeft toe maandelijks wel eens sneller te rijden dan de maximum toegelaten snelheid op autosnelwegen. Daarmee scoren we slechter dan het Europees gemiddelde (50%).

Ook in de bebouwde kom rijden we nog te snel. Ondanks het feit dat er ook op lokaal niveau steeds vaker trajectcontroles geplaatst worden, rijdt 55% maandelijks minstens 1x te snel (t.o.v. 48% Europees gemiddelde).

Nochtans is de pakkans de laatste jaren fors toegenomen in ons land onder andere door extra trajectcontroles. Die pakkans wordt trouwens relatief hoog ingeschat in ons land. 43% van de bevraagde Belgen denkt dat de kans groot tot zeer groot is dat ze bij een gewone rit gecontroleerd worden op overdreven snelheid. Daarmee is de subjectieve pakkans bij de 5 hoogste van Europa.

Afleiding door de gsm in heel Europa een probleem

Afleiding door de gsm blijft in heel Europa een groot probleem. Zo geeft 1 op de 4 bevraagde Belgen (26%) toe maandelijks wel eens een bericht te lezen of sociale media te checken achter het stuur. Daarmee doen we het even slecht als de rest van de Europese bestuurders.

1 op de 5 van de Belgische bestuurders (21%) heeft in de afgelopen maand nog gebeld met de gsm in de hand. Het Europees gemiddelde ligt zelfs nog wat hoger (25%).

Close

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.