18-05-2017

Naar een aangepaste snelheidslimiet op de autosnelweg afhankelijk van de verkeersdichtheid?

Iets meer dan een jaar geleden kreeg het BIVV de opdracht om te onderzoeken of het goed zou zijn om de snelheidslimiet op de autosnelweg aan te passen. Naast een uitgebreid literatuuronderzoek bestond de studie uit een simulatie van verschillende werkhypotheses. De resultaten van de studie zijn nu bekend. Van alle mogelijke scenario’s, blijkt een progressieve daling van de snelheidslimiet de beste resultaten op te leveren, vooral tijdens de spitsuren. Het zou de trajecttijd met 25% verminderen, het aantal doden met 6% doen dalen en de uitstoot van fijnstof met 7% doen afnemen. De gemiddelde snelheid van de voertuigen zou verhogen van 44 naar 57km/u. De impact zou dus positief zijn over de hele lijn.  

 

Lees meer
15-05-2017

Meer dan 6 op 10 jonge bestuurders heeft schrik van het praktisch examen

Meer dan 4 op 10 jongeren vindt dat parkeren de moeilijkste handeling is bij het autorijden. Eén jonge kerel op 15 gelooft dat je jezelf na 1000 kilometer al een ervaren bestuurder kan noemen. Het BIVV lanceert op basis van deze vaststellingen, in samenwerking met Baloise, Q8, Recytyre en Volvo Cars, het online platform Smart Drivers en de bijhorende gratis applicatie die jongeren en hun ouders stapsgewijs op weg helpt naar hun rijbewijs.  We begeleiden hen ook na het behalen ervan.

 

 

Lees meer
09-05-2017

Slechts 1 op de 6 automobilisten is op de hoogte van de wettelijke criteria van het dragen van een bril

Je ogen openhouden in het verkeer is essentieel! Hoewel 90% van de informatie in het verkeer visueel is, geeft acht procent van de bestuurders die een bril op sterkte dragen aan niet altijd zijn bril te dragen tijdens het rijden.

Lees meer