Nieuws & Pers

18-05-2017

Naar een aangepaste snelheidslimiet op de autosnelweg afhankelijk van de verkeersdichtheid?

Iets meer dan een jaar geleden kreeg het BIVV de opdracht om te onderzoeken of het goed zou zijn om de snelheidslimiet op de autosnelweg aan te passen. Naast een uitgebreid literatuuronderzoek bestond de studie uit een simulatie van verschillende werkhypotheses. De resultaten van de studie zijn nu bekend. Van alle mogelijke scenario’s, blijkt een progressieve daling van de snelheidslimiet de beste resultaten op te leveren, vooral tijdens de spitsuren. Het zou de trajecttijd met 25% verminderen, het aantal doden met 6% doen dalen en de uitstoot van fijnstof met 7% doen afnemen. De gemiddelde snelheid van de voertuigen zou verhogen van 44 naar 57km/u. De impact zou dus positief zijn over de hele lijn.  

 

Lees meer
15-05-2017

Meer dan 6 op 10 jonge bestuurders heeft schrik van het praktisch examen

Meer dan 4 op 10 jongeren vindt dat parkeren de moeilijkste handeling is bij het autorijden. Eén jonge kerel op 15 gelooft dat je jezelf na 1000 kilometer al een ervaren bestuurder kan noemen. Het BIVV lanceert op basis van deze vaststellingen, in samenwerking met Baloise, Q8, Recytyre en Volvo Cars, het online platform Smart Drivers en de bijhorende gratis applicatie die jongeren en hun ouders stapsgewijs op weg helpt naar hun rijbewijs.  We begeleiden hen ook na het behalen ervan.

 

 

Lees meer
09-05-2017

Slechts 1 op de 6 automobilisten is op de hoogte van de wettelijke criteria van het dragen van een bril

Je ogen openhouden in het verkeer is essentieel! Hoewel 90% van de informatie in het verkeer visueel is, geeft acht procent van de bestuurders die een bril op sterkte dragen aan niet altijd zijn bril te dragen tijdens het rijden.

Lees meer
07-04-2017

Autonome voertuigen: slechts 4 Belgen op de 10 bezorgd om hun vrijheid op te geven

Volgens een nieuwe enquête van het BIVV zijn 2 op de 3 Belgen ervan overtuigd dat op een dag het merendeel van ons wagenpark uit volledig autonome voertuigen zal bestaan. 4 Belgen op 10 zijn echter nog niet klaar om hun vrijheid achter het stuur op te geven, bij de jongeren is dat maar 1 op 3. Er is dus nog veel werk om de Belg te informeren en te overtuigen van de vele voordelen van autonoom rijden. De eerste modellen worden tegen 2020 op onze wegen verwacht.

Lees meer
23-03-2017

10 tips om veilig het wielerseizoen in te zetten

Het wielerseizoen bij de profs is weer in volle hevigheid losgebarsten. Vele wielertoeristen en recreanten volgen het voorbeeld van hun helden en trekken er de komende weken voor het eerst in groep op uit. Het BIVV lijst graag enkele handige tips en aanbevelingen op, zodat wielertoeristen en andere weggebruikers samen veilig en hoffelijk de weg op kunnen gaan.

Lees meer
20-03-2017

Nog nooit zo weinig verkeersdoden als in 2016

Volgens de nieuwe verkeersveiligheidsbarometer van het BIVV is het aantal doden ter plaatse met 13% gedaald in 2016 ten opzichte van 2015. Het aantal letselongevallen daalde ook lichtjes met 0,5%. Nog nooit waren er minder letselongevallen en vielen er zo weinig doden ter plaatse op onze wegen.

Lees meer
09-03-2017

Hoogste risico op een ongeval met spookrijders in maart

Jaarlijks gebeuren er gemiddeld een vijftiental ongevallen met een spookrijder op de autosnelweg. In maart is het risico het hoogst. Ongevallen met spookrijders zijn 10 keer dodelijker dan alle ongevallen op de autosnelweg samen. Vaak ligt alcohol, onoplettendheid of een zelfmoordpoging aan de basis van een spookrijongeval.

Lees meer
24-02-2017

10 tips voor een veilige rit als je op skivakantie vertrekt

Volgens een bevraging van het BIVV, vertrekt 1 Belg op 20 in de komende weken op skivakantie met de wagen. Zo’n traject doe je niet zomaar onvoorbereid, zeker niet als het over de uitrusting van de wagen gaat. Hierbij enkele belangrijke tips voor een veilige rit zonder ongevallen.

Lees meer
22-02-2017

60% van de Belgen voorstander van verplichting fietshelm voor kinderen

Volgens een nieuwe enquête van het BIVV blijkt 60% van de Belgen voorstander te zijn van de verplichting van de fietshelm voor jonge fietsers. Binnen een maand wordt het in Frankrijk effectief verplicht voor kinderen onder de 12 jaar. Een analyse van het BIVV toont aan dat deze maatregel gerechtvaardigd is:  meer dan de helft van de kinderen die in het ziekenhuis belandt na een fietsongeval, zijn geraakt aan het hoofd.

Lees meer
18-01-2017

Federale Politie gebruikt drones van het BIVV na verkeersongeval

Twee hypermoderne drones van het BIVV zullen door de Federale Wegpolitie gebruikt mogen worden na ongevallen op de autosnelwegen. Deze drones zorgen ervoor dat na een ongeval sneller de ongevalsscène in kaart kan gebracht worden.  Zo kan de snelweg sneller vrijgemaakt worden en zullen files vlugger oplossen. Bovendien worden er een aantal extra ongevallen in beide rijrichtingen vermeden.

Lees meer